SAMSUNG CSC

? Jeg er for god taper

To uker med mental trening har fått Andreas Tingstveit Hansen til å se mindre beksvart på tunge intervalløkter. Men han innser at han trolig aldri vil presse seg nok til å bli ordentlig god.

? Til det er jeg en for god taper. Det er ikke viktig nok for meg å vinne, erkjenner han, der han sitter i stua til Thuridur Petursdottir på Hisøy i Arendal.

Men at han er blitt bedre, det er det ingen tvil om, skal vi tro ham rett.

? Det virker faktisk

 ? Når jeg er sliten, forsøker jeg å tenke positivt og ikke negativt. På hva jeg får ut av treningen, i stedet for at jeg må pine meg for å nå et mål. Jeg tenker at «du er ikke sliten.» Det virker faktisk, sier han med et smil. 

«Når jeg er sliten, forsøker jeg å tenke positivt og ikke negativt.» Andreas Tingstveit Hansen

Du husker kanskje at psykolog Thuridur Petursdottir fortalte ham om hvordan hjernen sender signaler til musklene om at det er på tide å stoppe mens det ennå er krefter igjen.

LES OGSÅ: ? Det er bare hjernen som stopper deg

I leiligheten til Andreas ga run4it.no?s psykolog gjennom det man kanskje kan kalle et svært enkelt mentalt treningsgrunnkurs.

Hjemmelekse

Han fikk hjemmelekse, slik man gjerne gjør etter kurs.  Den besto i en liste over ting han kunne øve seg på.

LES OGSÅ: Slik finner du motivasjon til dagens trening

Blant annet inneholdt lista disse punktene:

* Jeg er ikke så fysisk, men mer mentalt sliten. Kroppen sier ifra lenge før den har nått sin grense, og når man begynner å kjenne at man er sliten, har man fortsatt mye å gå på.

* Når du begynner å føle deg sliten, fortsett å løpe og tenk: «Etter 5-6 km (eller annen lengde/evt. minutter) blir det lettere».

* Jeg blir så glad når jeg er ferdig med treningsøkten og kjenner på mestringsfølelse.

* Hvis jeg slutter nå vil jeg bli veldig skuffet over meg selv. Etter bare en time (eller annen lengde) er jeg ferdig og står i dusjen, det blir deilig!

* Nå kan jeg ikke gi meg, så mye tid og energi jeg har brukt på dette.

Redd for å sprekke

? Jeg har lenge visst at jeg ikke er flink nok til å presse meg, sier Andreas. ? Jeg er for redd for å sprekke, for å bruke for mye krefter for tidlig. Nå ser jeg at det er mulig å snu tankene, å se det positive i treningen. Jeg blir jo i bedre form. Jeg klarer å holde lenger.

«Jeg har lenge visst at jeg ikke er flink nok til å presse meg.» Andreas Tingstveit Hansen

Men han innser at han neppe noengang vil bli ordentlig flink til å presse seg. Fordi han er for god taper. 

? Men du vil bli bedre? spør Petursdottir.

«Men du vil bli bedre?»                                                                Thuridur Petursdottir

Hun betrakter ham med forsiktig, som om hun er redd for å sette ham ut av balanse. Men Andreas ser ut til å være i vater, der han styker seg over det velpleide skjegget.

? Jo, jeg har alltid lyst til å løpe tiden ned når jeg er ute. Om jeg trener intervall eller løper en vanlig økt med min lillebror, sjekker vi alltid tiden med en gang, sier han.

Fremgang ? endelig …

Andreas forteller at han nå endelig har merkbar fremgang på trening sammenliknet med før Formkurven ble innledet.

? Det tok tid, men nå går det mye lettere. Jeg spilte fotball med noen kamerater i Nedeneshallen denne uken, for første gang på lenge,  og da oppdaget jeg at kunne jeg løpe mye lenger enn før.  Det ga meg et lite kick, sier han.

Tidligere denne uka hadde han en tøff intervalløkt, der han løp åtte drag av fire minutter.

? Her jobbet jeg aktivt med det mentale. Etter to drag tenkte jeg at «nå er du godt igang.» Etter fire tenkte jeg at «nå er du halvveis», og etter seks at «nå er du snart i mål.»

«Etter to drag tenkte jeg «at nå er du godt igang».»                  Andreas Tingstveit Hansen

? Du satte deg delmål, slik vi snakket om? spør Petursdottir.

Han nikker.

? Automatiser det

? Nå må du forsøke å innarbeide det slik at du automatisk tenker positivt, og ikke negativt, sier psykologen. ? Ikke tenk på at du blir sliten, men tenkt på det treningen gir deg. Tenk på at du blir bedre, raskere. Tenk på dusjen etterpå. Tenk på den gode følelsen som vil sette seg i kroppen når du er i mål,

Jeg spør ham om han er overrasket over effekten samtalen med psykologen har hatt.

? Litt, sier han.

? Hvorfor?

Han rynker på nesa og kaster et raskt blikk på Petursdottir, før han trekker øynene til seg og trekker på skuldrene. ? Jeg hadde vel ikke noen særlig tro på psykologi, innrømmer han.

«Jeg hadde vel ikke noen særlig tro på psykologi.»                Andreas Tingstveit Hansen

Petursdottir ler. ? Men nå har det endret seg?

? Nå har jeg fått et litt annet syn på det, ja, sier han.

? Vil bli bedre

Andreas innser at den mentale biten av treningen kan hjelpe ham til å bli en bedre løper. Så bra som han orker.

? Jeg er usikker på om jeg noengang vil bli veldig flink til å presse meg. Men om jeg jobber med disse tingene, er jeg ganske trygg på at jeg vil fortsette å ha fremgang, sier han.

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>