Rolig innledning på Formkurven

Deltakerne i Formkurven har fått sin første «hjemmelekse» av løpecoach Erik Bergersen. Den bør ikke skremme noen av dem.

I løpet av kommende uke skal Marte Næss Thomassen  gjennomføre tre økter, mens Bergersen har satt opp to treninger og en valgfri økt til Åshild Bruun-Gundersen og tre treninger pluss en valgfri fjerdeøkt til Andreas Tingstveit Hansen.

LES OGSÅ: Iskald start på vinterens tøffeste jobb

Ukeprogrammet ble levert etter det første møtet mellom Erik Bergersen og deltakerne på Levermyr stadion i Grimstad lørdag, etter en oppvarmingsrunde på tartandekket etterfulgt av en runde i maksfart.

? Start rolig

Næss Thomassen skal gjennomføre en intervalløkt, etter 15 minutters rolig jogg.

Intervallene skal ifølge Erik Bergersen være fem arbeidsøkter à tre minutters varighet, med ett minutts pause mellom dragene. ?10 minutters rolig nedjogg etter intervallene. Det er viktig å åpne rolig på de de første dragene, slik at du klarer å fullføre økta,? skriver han.

Videre ber Bergersen henne om å gjennomføre to rolige turer på 40 minutters varighet ? i ?pratetempo?.

?Dersom du ikke klarer 40 min i ett, så legg inn gåpauser,? skriver Bergersen.

Syk

17-åringen er glad for at den første uka virker relativt rolig. Hun har nemlig ligget syk hjemme etter møtet på Levermyr lørdag ettermiddag.

? Jeg fikk spysjuka lørdag kveld. Det går bedre nå, men jeg tror nok at jeg vil vente et par dager før jeg går i gang. Hvis jeg starter for tidlig, kan effekten fort bli negativ, sier hun.

LES OGSÅ: Endelig tid til trening

Hun er spent på treningsopplegget, og ivrig etter å komme i gang.

? Det virker veldig bra. Jeg gleder meg, og selv om jeg har en hektisk uke, med møter og tentamen i biologi, skal jeg finne tid til treningene, lover hun.

Supplering

Hjemmeleksen til Åshild Bruun-Gundersen består av en intervalløkt og en rolig tur.

LES OGSÅ: Frp-Åshild er endelig skodd for trening

Frp-politikeren har allerde to faste treninger i uka. Mandag trener hun fotball og tirsdag håndball. Så løpingen blir en nyttig supplering for den 28 år gamle småbarnsmora.

Intervallene hennes skal bestå av fem økter á to minutter, med ett minutts pause. Ti minutters oppvarming og ti minutters nedjogg.

Langøkten skal være av 40 minutters varighet, identisk med den Næss Thomassen ble tildelt.

?Hvis du får tid til en tredje økt, så gjentar du den rolige turen,? skriver Bergersen i mailen til Bruun-Gundersen.

LES OGSÅ: Brenner for å sette fart på andre

Budsjettforhandlinger

I likhet med sin yngre bystyrekollega, har Bruun-Gundersen også en tøff uke foran seg. Den består blant annet av budsjettforhandlinger, både i Arendal kommune og i Aust-Agder fylkeskommune.

? Men når jeg nå har sagt ja til å være med på dette, må jeg sørge for å gjennomføre øktene jeg får av Erik Bergersen, sier Frp-politikeren.

Litt tøffere

Andreas Tingstveit Hansen får det litt tøffere enn de to kvinnene. Til ham har Bergersen satt opp en intervalløkt bestående av fem arbeidsøkter á tre minutters varighet, med ett minutts pause mellom hver. Her ber Bergersen om 15 minutters oppvarming og ti minutters nedjogg.

Langøktene på programmet hans består av en rolig 40 minutters-jogg og et langdrag på 60 minutter.

?Hvis du har tid til en trening i tillegg, gjentar du Rolig tur 1 (40 minutter),» skriver Bergersen i mailen til prosjektets eneste mannlige deltaker.

Ikke skremt

26-åringen lar seg ikke skremme av ukesprogrammet.

? Jeg har jo trent to-tre ganger i uka i høst, etter Grimstad Maraton, og varigheten pleier da som regel å ligge på rundt 40 minutter.

LES OGSÅ: Pringles-mannens helomvending

Han lot seg inspirere av lørdagens møte med Erik Bergersen, og av det tilsendte treningsprogrammet.

? Det virker bra. Profft. Han virker å ha veldig god peiling på det han driver med.

? Greit med en rolig start?

? Forsåvidt. Men jeg gleder meg til det blir litt tøffere.

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>