perfanett030

En helvetes søndagstur

Søndag kjører jeg i mer enn åtte timer for å få løpe Jessheim Vintermaraton, 42 kilometer på nullføre, kanskje i bitende vind fra nordvest. Blir du med?

Nei, selvsagt gjør du ikke det.

Du er jo ikke gal.

Du er ikke som meg.

Tur-retur Arendal-Jessheim

Jeg er akkurat så gal. Så gal at jeg kjører rur-retur Arendal-Jessheim for å gjøre dette.

For å slite meg ut langs veiene i og rundt Jessheim, i vind og muligens også regn ? eller sludd, Gud forby ? mens fullstappede fly tar av fra Gardermoen få kilometer unna, på vei mot solfylte destinasjoner og vibrerende, fristende storbyer.

Den siste måneden har jeg lagt opp all min fysiske aktivitet, store deler av mitt liv, mot dette en normal person ville ha betalt ganske mange lapper for å slippe.

Dette gjør jeg frivillig.

Dette betaler jeg penger for å utsette meg for.

Forsiktig sagt blir det en annerledes måte å tilbringe hviledagen på.

Eller mer presist formulert; det blir en helvetes søndagstur.

Ennå ikke påmeldt

Søndag klokka 11.00 smeller det på nye Jessheim friidrettssstadion.

Da er jeg klar for senhøstens store fysiske utfordring: Jessheim Vintermaraton.

Eller er jeg det? Ennå er jeg ikke helt sikker. Jeg har fremdeles ikke våget å melde meg på.

Men, who am I kidding? Jeg skal jo være med. Selvsagt skal jeg det.

Grimstad Maraton røk, og jeg dreit meg ut i Nidarosstafetten, run4it.no?s egen stafettmaraton.

Dette er min siste maratonsjanse i 2015.

Jeg må jo gripe den.

I sommer og høst slet jeg med belastningssmerter i leggen. I ukevis satt jeg sur og tverr og så dagene passere uten å få trent. Lenge forbannet jeg 29. august, lørdagen jeg etter planen skulle ha løpt Grimstad Maraton, men som jeg på grunn av denne umulige, forbannede leggen måtte følge fra sidelinja.

Overmodig

Under Nidarosstafetten, run4it.no?s store lanseringsprosjekt, var jeg overmodig da en av deltakerne trakk seg på grunn av ryggplager. Selv om leggen ennå ikke var helt bra trakk jeg i løpeutstyr ? og måtte gi meg etter ni kilometer.

LES MER: Beintøft for RUN4IT-Per

Smertene hugg til etter den første lange motbakken.

Det ble gråt og tenners gnissel.

Og en ny lærepenge. Kroppen er ikke klar før den er klar. Den nytter det ikke å diskutere med.

Det visste jeg jo, men du vet hvordan det er.

Eller kanskje ikke ?

Men nå har jeg hvilt meg frisk.

Tror jeg.

Håper jeg.

Smertene har jeg ikke kjent noe til på to måneder. De siste ukene har jeg fått trent bra. Litt for bra, kanskje. Erfaringsmessig vet jeg at det er lurt å holde igjen de siste ukene før et maratonløp.

Men jeg har følt meg klar. Så utrolig klar. Beina har vært lette, sinnet enda lettere. Det har ikke vært lett å holde seg i ro.

Mandag løp jeg 16 kilometer ? litt for fort.

Seks dager før en maraton er det en tåpelig test ? det trenger du ikke å fortelle meg. Men, som nevnt, var det vanskelig å holde igjen.

Usikker

Likevel, til tross for fjærlett kropp og hode, er jeg usikker. Jeg har jo mistet flere uker med trening. Er jeg ikke klar nok likevel?

At jeg vil fullføre, så sant jeg unngår smerte i leggen og ikke påfører meg nye skader, er jeg ikke i tvil om. Men vil jeg kunne komme meg ned på en tid jeg kan være fornøyd med? Eller bekjent av?

Det er jeg slett ikke sikker på.

Hva mener Erik Bergersen, løpecoachen i run4it.no?s ekspertpanel?

? Hvor mye har du trent den siste tiden? spør han.

LES OGSÅ: Brenner for å sette fart på andre

Jeg forteller ham at jeg i løpet av en drøy uke sent i oktober hadde tre turer på 22-23 kilometer, og at jeg ellers har holdt meg til treningsuker bestående av en-to økter på 16 kilometer, en intervall og to-tre økter på 13 kilometer.

? Individuelt

? Hvor mye kroppen krever av mengdetrening og eksplosiv trening er individuelt, sier Bergersen. ? Noen har flere 30 kilometere i oppkjøringsperioder, mens andre stort sett holder seg til økter på en times varighet. Ofte kan det lønne seg med økter på 15-20 kilometer i konkurransetempo. Klarer man det greit, uten å bli utkjørt, skal man ikke ha noen problemer med å klare seg greit på en maraton, sier han.

Treneren i Kristiansand Løpeklubb forteller meg det jeg har hørt flere ganger før, og selv erfart betydningen av; å åpne moderat.

? Ikke vær for opptatt av å løpe etter klokka, tenk også på følelsen. Dagsformen. Om man føler seg litt mindre sprek enn forventet, er det lurt å redusere tempoet i stedet for å legge seg på en fart man har bestemt seg for på forhånd, for å komme inn på en spesifik tid.

? Vind er verst

? Hvordan ser værmeldingen ut?

? Ifølge yr.no skal det være kaldt. Løpet begynner klokka 11. Frem til klokka 13 skal det være tre grader og to sekundmeter fra nordøst. (Her må det skytes inn at det refereres til en melding sendt ut fra yr.no tirsdag formiddag ? og alle vet jo at værmeldingene på nettet kan endre seg fra time til time. Tirsdag kveld var det endret til null grader, fremdeles to sekundmeter).

? Nedbør?

? Skyet.

Det går noen sekunder før han fortsetter.

? Dette høres ikke så galt ut. Tre grader er bedre enn tjue, synes jeg. Og det er bra at det ser ut til å bli relativt vindstille. Vind er verre enn kulde og regn.

Jeg spør ham om skadeavbrekket. Hvor ødeleggende er det egentlig?

? Ettersom du har trent jevnt og godt over lang tid, ville jeg ikke vært så bekymret for det, sier han. ? Kontinuiteten er viktig. Kroppen tar seg fort inn igjen etter skadeavbrekk, om den er vant til mye trening.

Mer optimist

Vel, dette høres jo ikke så ille ut. Jeg må innrømme at jeg er litt mer optimistisk nå enn før telefonsamtalen med mannen som i tillegg til å være landets beste til å løpe 100 kilometer har 20 maraton på samvittigheten.

Følger du med på run4it.no, kan du sikkert få nye grunner til å hevde at hviledagen skal holdes hellig, slik det står i Bibelen ?

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>